Idag är allt äntligen färdigt, nu sitter sprillans ny belysning monterad på min Volkswagen Golf 2011 års modell och är redo att användas i det bistra vintermörkret. Jag är taggad som bara den då jag snart ska bege mig på en skidresa till fjällen från lördag till måndag och tajmingen kunde inte ha varit bättre. Bilens standardbelysning är fullkomlig värdelös och nu får helljuset sig ett ordentligt lyft hoppas jag. Jag tänkte från början sätta på ett par ipf extraljus då jag såg att den svenska återförsäljaren Ljusgiganten hade en pågående kampanj men ändrade mig i sista stund av flera anledningar. Jag vet en hel del om IPF då kompisen använder 940 modellen på sin Volvo men jag tycker faktiskt det blev snyggare med en slimmad led ramp som dessutom är lätt böjd (kurvad) för att passa bilens utformning. Visst, jag kanske inte får samma räckvidd som med IPF men jag får ett bredare och bättre ljus nära fordonet vilket också är den typ av belysning jag är mest behov utav. Det är framförallt väggrenen som jag vill belysa och inte 500 meter framför bilen. Så man kan på sätt och vis säga att denna led ramp är anpassad efter de vägar jag ofta kör på. Jag läste på en massa innan jag beslöt mig för detta val och nedan har jag sammanställt huvudanledningarna till att jag valde bort led extraljus och istället satsade på en ramp.
De främsta egenskaperna med en led ramp är följande:
- Böjd och utformad efter bilens chassi
- Mer stilren och diskret än extraljus lampor
- Lättare att montera på bilen
- Billigare än IPF lamporna
Nu är detta en smaksak, men här ovan har ni i alla fall mina anledningar som utgjorde grunden till mitt val. Om du ändå är sugen på IPF belysning så kan jag rekommendera att du tar en titt även på varumärket Rigid som är ett amerikansk märke som fokuserar på fordonsbelysning i alla dess former. Läs mer på Rigid.nu.